فرهنگ لغت داراب‌کلا

واژه‌ها، جاها، مثَل‌ها، باورها، خاطره‌ها، بازی‌ها ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

فرهنگ لغت داراب‌کلا

واژه‌ها، جاها، مثَل‌ها، باورها، خاطره‌ها، بازی‌ها ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

بَب خَیل

بَب خَیل

خونۀ پدری دامنه

به نام خدا. این خونۀ پدری دامنه است. در حموم پیش. به ثبت جناب یک دوست در سال 1395. اما بپردازم به جان من و عشق من و نوستالُژی من ببخیل. (نوستالُژی یعنی حسِّ خوش از خاطرۀ خوش و ناخوش قدیمی زندگی).

آری؛ بب خیل که سه زیرمحله داره و قبلا" در کوچه های دارابکلا پر از شهیده گفتم 8 شهید داره و از همۀ محلات هفتگانۀ دارابکلا پیش است در شهادت پروری و شهادت طلبی.

ببخیل سه زیرمحله دارد. سه زیر محله ی آن عبارتند از: یکی حموم پیش (اطراف خونه پدری ام تا پُل یور محله). دیگری اَلمه جار و سومین اش خود محله بب خیل است. با آدم های بسی خوب و نمونه و مهربان و کاری و متدیّن. خاصه که دوستان خوبم آقاموسی بابویه و احمد بابویه آنجایی اند.

بَبخیل. اول خود بب خیل را شرح کنم. بب خیل به دو معناست: اول آنکه باب خیل است و دوم اینکه ببر خیل است. خیل که معلومه دو معنی داره یعنی منطقه، کوی، محله، مکان خاص شده. و نیز یعنی اسب. اگه باب بگیرم میشه باب خیل یعنی محل ورودی اسب و بستن اسب. و اگه ببر بگیریم یعنی محله ببرخیل، محل آمد و شد ببر هم بوده و پس دارابکلا ببر هم داشته در زمان های دور.