فرهنگ لغت داراب‌کلا

واژه‌ها، جاها، مثَل‌ها، باورها، خاطره‌ها، بازی‌ها ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

فرهنگ لغت داراب‌کلا

واژه‌ها، جاها، مثَل‌ها، باورها، خاطره‌ها، بازی‌ها ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

لال پِلا

لال پِلا

به نام خدا. به مناسبت فرارسیدن ماه محرم الحرام در شانزدهمین قسمت فرهنگ لغات دارابکلا به موضوع و عبارت لال پلا می پردازم که موضوعی مرتبط با عزاداری و تکیه و سفره ی مجمع ده شب است.

در دارابکلا از سالیان دراز با حلول ایام عزاداری محرم، چند خانواده با پخت غذای نذری در منزل، آن را بعد از نماز مغرب و عشاء بر مَجمع  می گذارند و از طریق خانم های منزل به تکیه ی بالا می آورند. یک روز قبل از اطعام، هر خانواده طی ده شب متوالی یعنی از آغاز محرم تا شب عاشورا، به نوبت چندین نفر را دعوت می کنند. در تکیه یک مدیری به نام حاج احمد رحیمی این سفره ها را مدیریت می کند و در موقع مقرر اعلام پذیرایی و در پایان هم اعلام فاتحه می کند.


روانشاد یوسف. پر از خاطره در شب های لال پلا. مزار دارابکلا عصر روز 30 اردیبهشت 1395. عکاس: جناب یک دوست

تا پارسال ذکر خاص و ردیف دار و آهنگین فاتحه گویی بر عهده ی مرحوم حجة الاسلام سید باقر سجادی بود که اخیراً مرحوم شد. یادش بخیر باد. اما مردم محل می دانند که در تکیه ده شب طعام نذری می دهند بنابراین برخی که مریض دارند یا آرزوهایی خاص دارند و نیز هر کس با نیّات خاص و معنوی یک بشقاب می آورد و از همه ی سُفرهای درون تکیه یک قاشق یک قاشق بر بشقابش می ریزد و با اعتقاد خاص و مقدسی این غذای برگرفته از همۀ سُفرهای موجود در تکیه را به منزل می برد و اول به مریض یا فرد مورد نظر می خوراند و آنگاه هر کس من باب تبرّک و شفا و درک معنوی از این نذری، چند قاشق میل می کند.

این غذایی که در بشقاب از همه ی سُفره ها جمع می شود را دارابکلایی ها اصطلاحاً  لال پلا می نامند. یعنی غذایی که حتی مریض مادرزادی به نام لال یعنی کسی که قادر به سخن گفتن نیست را هم شفا می ده.

پلا معادل چلوست یا پلو. این را می گویند لال پلا. برای دارابکلایی این بشقاب غذای نذری بسیارمقدّس است و خیلی ها از این طعام به منزل می برند. بوپژه طعام سُفره ی شب هفتم محرم را که متبرّک به نام حضرت ابوالفضل العباس (س) است.

امید است سنت های شیرین و حکمت دار محل مان توسط نسل های جدید به اَحسن وجه محافظت شود. محرم بر همه ی شما تسلیت و مقدمه ای برای درک معرفت و فضیلت باد.